A hétvégén megtartott Trigger- és Tenderpont terápia képzésen, amely az izmok lágyrész manuálterápiás lehetőségeinek egy szeletével foglalkozott nagyon érdekes kérdéskör került elő, amely véleményem szerint most mindenki számára tartogathat érdekességeket, ezért is készítem el mai bejegyzésem a témában. Az érdeklődői kérdés arra irányult, hogy hogyan foglal helyet a harántcsíkolt izmokban található csomók kezelése a mozgásszervi diagnosztikában, illetve mikor tudjuk, hogy a triggerpontok kezelését kell alkalmaznunk nekünk, gyógytornászoknak. Ennek bemutatására íme egy példa, amely az életminőséget is jelentősen befolyásoló erős, mozgás hatására fokozódó fájdalmak gyors lokalizálásában lehet iránymutató és nyújthat segítséget.

A napokban egy érdekes és egyben tanúságos problémával keresett meg engem egy kétségbeesett, erős, nehezen múló mellkasi fájdalmakkal küzdő sportoló. A fiatal páciens állandóan fennálló, mozgás és bizonyos testtartás változások esetén előjövő szúró mellkasi fájdalomról panaszkodott a szegycsonti régióban elől és hátul a lapockák között. Ez a kínzó fájdalom a mindennapi munkát, a sporttevékenységet erősen zavarta már évek óta, a kínzó fájdalom elviselhetetlenné vált. Ugyanakkor a probléma nem volt "elhanyagolva", hiszen a fiatal páciens orvostól orvosigjárt, ahol megállapították, hogy nincs a háttérben szív eredetű megbetegedés (amely szintén kiválthatja az erős mellkasi fájdalmakat), vagy gerincsérv, illetve rendszeres masszázs, gyógytorna, eletkroterápia szintén biztosította az izomzat, a gerinc állapotának javulásá. A testtartásában az évek óta fennálló, munka és a sportaktivitás (crossfit) miatt egyaránt meglévő egyoldalú terhelés minimális asszimetriát okozott.

Alapjában véve egy letapadt kötőszöveti lánc részlete, vagy a mellkason elől, illetve hátul elhelyezkedő izomspazmus, izomcsomó, csigolyablokk miatti lágyrész elváltozás okozhat az említett zónákban helyi szinten is fájdalmakat, azonban a páciens rendszeres gyógytorna és masszázskezelésnek, illetve orvos által végzett lökéshullám terápiának volt az elmúlt időszakban kitéve, ezáltal nem volt semmiféle csontos, ízületi, vagy lágyrész elváltozás az említett fájdalmas zónák területén, csak az állandó és kínzó fájdalom.

Ebből adódóan az állapotfelmérés után azonnal kizártam bizonyos régiók kezelését, pl. a fájdalmas zóna közvetlen, manuális technikával végzett területét is, hiszen ott sem izomcsomó, csem csigolyablokád, idegbecsípődés nem volt. A funkionális terhelés, a mindennapi testartások, az esetleges asszimetrikus terhelések/provokálásának szemszögéből kezdtem vizsgálni az egyéb kezelendő zónákat, területeket, melyek távoli izomtani, vagy belső szervi kapcsolatban lehetnek a mellkassal, az ott megjelenő fájdalmakkal.

Így jutottunk el az állandó karemelés miatti supraclaviculáris háromszöghöz és a musculus scalenus anterior, medius és posterior izmokhoz, a I-II. bordához, ahol kőkemény myofasciális csomók/triggerpontok, csonthártya vastaagodások voltak. Ezek funkcionális provokációs próbái, manuálterápiás tesztjei jelezték is a szúró mellkasi fájdalmak at, azok megjelenését a beteg által rendszeresen panaszolt zónákban. Így hát a manuálterápiában azonnal az izomegyensúly helyreállítására kezdtünk fókuszálni és már 1 órán belül érezhető eredménnyel, enyhülő mellkasi fájdalmakkal.

Természetesen az első terápia folytatódik, hiszen a lazításokat követően az izomegyensúly felbomlását és az izomcsomók kialakulását okozó tényezők megszüntetésére kell majd fókuszálni, ami a stabilizáló, korrekciós tornával fejeződik be.

Összességében a példa alapján kiemelendő, hogy a nem múló, időszakosan visszatérő fájdalmak forrásának felkutatása, a vázizmokban található triggerpontok lokalizálása, speciális vizsgálata, kezelése szinte napi rendszerességgel előjön a rehabilitációs, sportrehabilitációs terápiák, tréningek során és szinte kihagyhatatlan a gyors állapotjavítás, fájdalomcsillapítás érdekében végzett manuális technikák sorából. Miért? Az izomcsomók helyének és a hozzájuk tartozó testi zónák ismerete biztosítja, hogy a terapeuta azonnal felismerje a kínzó fájdalmakat, izomerő és mozgástartomány csökkenést, esetleg érzészavarokat okozó izompontok helyét és néhány kezeléssel meg tudja azt szüntetni.

Cikket írta/szerző: Kanyó Ildikó (gyógytornász, sportfizioterapeuta/PhysioVit Group)

Tisztelt Olvasó! Felhívjuk a figyelmet arra, hogy jelen cikk szerzői jogi védelem alatt áll. A cikk, vagy egy részének bármilyen felhasználásához ( másoláshoz , fordításhoz stb.)  a szerző előzetes írásbeli engedélye szükséges. A szerzői jog megsértése súlyos jogi következményeket von maga után.

A speciális izomkezelés, triggerpont terápia és manuálterápia által biztosított egész testre, annak elváltozásaira, feltérképezésekre, beazonosítására vonatkozó szemléletmód ma már nélkülözhetetlen az effektív és hatékony, szakszerű terápiás beavatkozások sorából.

Mindenki számára egyéni mozgásminták vizsgálata és a szöveti analízisek alapján profi szakembereink által vezetve elérhetők ezek a kiváló terápiás lehetőségek a PhysioVit Rehab Akadémián (Budapesten és Pásztón is), orvosok, gyógytornászok, sportfizioterapeuták közvetítésével. Bővebb információért kérjük keressen minket a következő elérhetőségek valamelyikén: +36 1 790 9900, +36 1 471 1435, +36 1 607 3219

kedd, 26 Augusztus 2014 18:00

Triggerpont terápia

Számtalan esetben tapasztaljuk, hogy a krónikus, állandóan visszatérő fájdalmak, testmozgás, megerőltető fizikai terhelés, stressz hatására kialakuló izomspazmusok és izomfájdalmak, izomerő csökkenés, mozgásbeszűkülés, kisugárzó fájdalmak hátterében gyakran állnak a harántcsíkolt izmokban meglapuló szöveti feszülések, un. triggerpontok, jól körülhatárolható csomók, melyek nyomásra rendkívül érzékenyen reagálnak.

Hogyan kezeljük a triggerpontokat? Miért fontosak a diagnosztikában?

Trigger- és tenderpontok amellett, hogy helyi vagy kisugárzó fájdalmakat okoznak megnövelik az adott izom tónusát, melynek hatására további panaszok és/vagy tünetek alakulhatnak ki. Ilyenek például:

• ízületi porc- és meniscus sérülés
  • az ín túlterhelése miatti fájdalom, gyulladás,
  • csonthártya gyulladás,
  • tendopathia
  • gerincpanaszok,
  • porckorong károsodások
  • kisugárzó fájdalmak, amelyek idegi eredetű fájdalomhoz hasonlítanak, de nem a gerinc idegkilépési helyéről induló-pseudoradikuláris tünetek
  • fogfájás,
  • fülzúgás,
  • hangképzési zavarok,
  • mellkasi, vagy hasi fájdalmak, stb.

Egy alapos vizsgálat és állapotfelmérés után a terapeuta lokalizálja az izmot/izmokat és a hozzá tartozó triggerpontot, majd azt a környező szövetek állapotának függvényében előkészíti és kezeli. Manuális technikával oldja a csomót, ezáltal pedig megszűnik a hozzá tartozó testrész fájdalma. A kezelés ideje alatt a pontokban és a hozzá tartozó zónákban, un. "kisugárzási területeken" fájdalom léphet fel, ami a triggerpontok keringésének javulásával sokszor néhány perc alatt csökken vagy megszűnik. Ez a folyamat jele a triggerpont lazulásának, oldódásának, vérkeringésbe való visszakapcsolásának.

A kezelést követő napokban izomláz szerű fájdalom is felléphet a kezelt területen, ami néhány nap alatt elmúlik.

A kezelést követően a Páciensek azonnali fájdalom enyhülésről, megkönnyebbülésről, mozgékonyságról, mozgások javulásáról, mozgásbeszükülés oldódásáról számolnak be, amely visszajelzések a feszült, görcsös izomzat lazulásának, az izmok tónuseloszlásának köszönhető.

A triggerpont terápián belül itt is törekszünk az önálló gyakorlatok betanítására, amellyel otthoni körülmények között, a kettő terápia közötti időszakban tovább lehet majd javítani a Triggerpont körüli testrész vérkeringését, a bőr alatti kötőszövet, a fascia és az izom lazítását eszközök segítségével tovább lehet végezni.

Egészségprogramok, terápiák SZÉP kártya használatával, a kiegészítő tréningek és masszázsok Sportkártyával is igénybe vehetők! Információ kérése és időpont foglalás érdekében hívja ügyfélszolgálatunkat!

Elérhetőségünk munkanapokon 9:00-18:00 óra között a következő: +36 1 471 1435

Hogyan kezeljük a triggerpontokat? Miért fontosak a diagnosztikában?

A triggerpontok és tenderpontok ismeretének birtokában a fájdalom igazi kiváltó oka könnyen lokalizálható, amely pedig nagyon nagy segítség a betegkezelésben! Itt ugyanis az ok és a tünet - mint következmény - viszonylag távol vannak egymástól és a fájdalom kiváltó okát könnyen félre lehet értelmezni. A terápiához tartozó vizsgálat, illetve az ezt követő kezelési technika azonban nagyobb mértékű biztonságot ad a kezelőnek a pontosabb differenciáldiagnózis felállításához.  KÉPZÉSEK A TÉMÁBAN FOLYAMATOSAN INDULNAK! Részletes képzési leírás itt tekinthető meg....

Témához kapcsolódó jánlott cikkek:

Fájdalom? Sérülés? Milyen tünetei vannak? Figyeljen a panaszokra, hallgasson rá, mert fontos információt tartogat!

Triggerpont terápia

Cikket írta/szerző: Kanyó Ildikó, PhysioVit Rehab Akadémia/ Sportfizioterapeuta, 2011. november 09.

Tisztelt Olvasó! Felhívjuk a figyelmet arra, hogy jelen cikk és fotó szerzői jogi védelem alatt áll. A cikk, vagy egy részének bármilyen felhasználásához ( másoláshoz , fordításhoz stb.)  a szerző előzetes írásbeli engedélye szükséges. A szerzői jog megsértése súlyos jogi következményeket von maga után.